Zistite, ako na váš web priviesť viac návštev z vyhľadávania na Googli

Získajte viac návštev z prirodzených výsledkov vyhľadávania na Googli bez veľkého analyzovania a zásadných úprav na svojom webe.

Čo sa v článku dozviete

Ukážeme si, ako získať dáta o tom, aké podstránky vášho webu sa zobrazujú na aké vyhľadávacie dotazy, aké majú priemerné pozície vo výsledkoch vyhľadávania a ako nájsť a upraviť texty tam, kde máte nízke hodnoty miery preklikovosti z prirodzených výsledkov vyhľadávania.

Mieru preklikovosti z prirodzených výsledkov vyhľadávania obvykle ovplyvňuje zámer vyhľadávajúceho a to, ako ho reflektujú výsledky predložené vyhľadávačom. Na svojej strane si môžete pomôcť vyplnenými textmi Title a Meta Description, ktoré budú dobre popisovať obsah podstránok vášho webu.

Miera preklikovosti z prirodzených výsledkov vyhľadávania má okrem množstva návštev na váš web aj nepriamy vplyv na radenie výsledkov v prirodzených výsledkoch vyhľadávania (pozície).

Ako získať dáta o miere preklikovosti

1. Budete potrebovať nový dokument Google Spreadsheets (Excel tabuľky na Google Drive) a rozšírenie Search Analytics for Sheets a prístup do Google Search Console, v ktorom je web, ktorý chcete skúmať. V otvorenom dokumente Google Spreadsheets zvolíte v hornom menu Doplnky -> Získať doplnky… -> Vyhľadať “Search Analytics for Sheets” -> kliknúť na tlačidlo “+ ZDARMA” (viď obr. 1 a 2).

Obrázok 1

Obrázok 2

2. V menu -> Doplnky by ste teraz mali vidieť potrebné rozšírenie. Choďte myškou na názov rozšírenia a kliknite na možnosť Open Sidebar, tým otvoríte nastavenie rozšírenia (obr. 3).

Obrázok 3

3. Teraz si môžete zvoliť webovú stránku, ktorú chcete analyzovať. Musíte k nej mať prístup v Google Search Console pod rovnakým účtom, pod akým máte otvorené Google Spreadsheets.
Odporúčanie pre nastavenie rozšírenia (viď obr. 4):

  • V políčku Verified Site zvolíte webovú stránku, ktorú chcete analyzovať. 
  • V políčkach Date Range sa nastavuje časové obdobie, za ktoré chcete zobraziť dáta. Natívne je nastavených posledných 90 dní. Ak nemáte z Googlu aspoň desiatky tisíc návštev mesačne, neodporúčam skúmať kratšie obdobie.
  • Do políčka Group By zvoľte hodnoty Query a Page.
  • Agregation Type zvoľte By Page.
  • V Results Sheet vyberte do ktorého listu dokumentu sa majú dáta zapísať. Tu si dajte pozor, keď nastavíte políčko na list dokumentu, v ktorom máte nejaké dáta, rozšírenie vám ich prepíše.
  • Tlačidlom Request Data sa spracuje zadanie a po chvíli sa dáta prepíšu do tabuľky.

Obrázok 4

Ako nájsť nízke hodnoty preklikovosti

4. Akonáhle budete mať v tabuľke dáta z rozšírenia, môžete ich začať analyzovať. Odporúčam aktivovať si filtre na stĺpce tabuľky (ikona lievika vpravo v menu) -viď obr. 5.

Obrázok 5

5. S aktivovanými filtrami si postupne filtrujte stĺpec Position, ktorý zobrazuje priemernú pozíciu stránky na vyhľadávací dotaz v prirodzených výsledkoch vyhľadávania.
Vyfiltrujte si v stĺpci Position podobné pozície, napríklad 1,0-1,9 a skontrolujte, či v CTR (miera preklikovosti) nie sú veľké odchýlky. Zaujímajú nás len CTR, ktoré sú výrazne nižšie.

Príklad:

  • Ak má väčšina riadkov s podobnou pozíciou CTR nad 20 % a medzi nimi sú 2 riadky s CTR pod 5 %, budú nás tieto nízke hodnoty zaujímať.
  • Ak bude mať väčšina riadkov CTR 7-12 % a objaví sa jedna položka, která má 5 %, nie je to až taký rozdiel, aby túto položku malo zmysel riešiť.

6. Následne rovnaký postup zopakujte s vyššími podobnými hodnotami. Môžu sa objaviť výbery podobných pozícií, v ktorých si neoznačíte žiadne extrémne nízke hodnoty.
Ak analyzujete webovú stránku s menšou návštevnosťou, pravdepodobne budete pracovať s malými číslami. Preto sa zameriavajte skôr na extrémne nízke hodnoty, kvôli možným skresleniam z nedostatku dát (viď obr. 6).

Obrázok 6

Čo s označenými nízkymi hodnotami

7. Pri riadkoch s nízkou hodnotou CTR, ktoré si označíte v predchádzajúcom kroku, skontrolujte, ako sa web zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania pre dané vyhľadávacie dotazy (obr. 7).

Čo skontrolovať:

  • Titulok (Title)
  • Zobrazovanie URL adresy
  • Meta Description
  • Ako hodnoty vyššie vyzerajú v porovnaní s konkurenciou

Obrázok 7

Čo by vás malo zaujímať:

  • Titulok, Meta Description a URL adresa vystihujú, čo sa nachádza na danej stránke vášho webu
  • Či by vám nepomohlo pridať do Meta Description výzvu k akcii či nejakú výhodu, ktorou by ste sa odlíšili od konkurencie.

Častý problém s titulkami nastáva u e-shopov v podkategóriách. Stáva sa, že vo vnorenej kategórii uvádzajú len vlastnosť produktu, ale neuvádzajú, o aký produkt ide.
Vzniká tak situácia, kedy z titulku nie je jasné, čo užívateľ nájde na danej stránke. Pre užívateľov je jednoduchšie navštíviť inú stránku, ktorá v titulku uvedie presne, o čo sa jedná.

Príklad z praxe

E-shop má kategóriu “náhrobné kamene” a podkategórie “čierne”, “biele”. V titulku sa u neho môže stať, že bude uvádzať iba vlastnosť “Biele | e-shop.sk” namiesto výstižnejšieho “Biele náhrobné kamene | e-shop.sk”.

Užívateľ vo výsledkoch vyhľadávania nebude vedieť, či e-shop ponúka biele oblečenie, biele ponožky, biele obálky, biele kuchyne, ...

U Meta Decription texty často nie sú vôbec vyplnené, v takom prípade si obvykle vyhľadávače prevezmú časti textu z danej stránky webu. To môže a nemusí fungovať. Aspoň u dôležitých stránok odporúčam mať Meta Description pod kontrolou a vyplňovať ich.

E-shopy tiež niekedy u kategórií produktov do Meta Description prepisujú len názov kategórie. Text Meta Description potom obsahuje rovnakú hodnotu ako Title a je veľmi krátky. E-shop tak nevyužíva túto inzertnú plochu pre svoje informácie a jeho obsah vo výsledkoch vyhľadávania pôsobí veľmi stroho oproti bohatším textom konkurencie.

Ďalšími aspektmi, ktoré môžu ovplyvňovať vaše CTR z prirodzených výsledkov vyhľadávania, sú rozšírenia vo výsledkoch vyhľadávania. Tie môžu byť pre každý vyhľadávací dotaz iné. O pokročilejších možnostiach odlíšenia sa vo výsledkoch vyhľadávania napísal Marek Hnátek.

Chcete mať prehľad o tom, čo je v BESTETO nové? Prihláste sa na odberanie nášho newsletteru, radi vám ho pošleme.

Pridať nový komentár