BESTETO univerzita: Čo sú vyhľadávače tovaru? Oplatí sa e-shopom v nich inzerovať?

Vitajte v BESTETO univerzite. Prvý semester sme sa rozhodli venovať vyhľadávačom tovaru. Každý týždeň pre vás zverejníme jeden článok, ktorý sa zameria na rôzne praktické otázky z tejto oblasti.

V prvom semestri BESTETO univerzity sa dozviete:

  • aká je návštevnosť jednotlivých vyhľadávačov tovaru,
  • všetko o inzercii na Heureke, Glami, Favi a ďalších,
  • aké sú najčastejšie chyby, ktorých sa e-shopy dopúšťajú pri nastavovaní inzercie a ako ich opraviť,
  • ako funguje nástroj Mergado a aké sú princípy biddingu.

Na konci semestra budete v témach o vyhľadávačoch tovaru ako doma, a hlavne budete vedieť, ako z nich vyťažiť maximum!

Prvý diel tejto univerzity začneme úvodom o vyhľadávačoch tovaru. Obsahuje tieto kapitoly:

    Čo sú vyhľadávače tovaru?

    Vyhľadávače tovaru sú webové stránky so systémom, ktorý na internete vyhľadáva a porovnáva rôzne druhy produktov od zaregistrovaných e-shopov. Informácie získava priamo z dát jednotlivých e-shopov, ktoré ich povinne zasielajú prostredníctvom textových XML súborov (skratka je odvodená z názvu Extensible Markup Language). Tie sú dynamicky generované e-shopom a musia obsahovať podrobné údaje o produktoch, ako napríklad názov, cenu, dostupnosť, výrobcu, priradenie do kategórie či podrobnejšie parametre (vlastnosti) tovaru. Najčastejšie sa na označenie XML súboru používa pojem XML feed.

    Ukážka XML feedu pre Heureku

    Obr. 1: Ukážka časti XML feedu pre Heureku Zdroj: heureka.sk

    Ako ich môžu užívatelia a e-shopy využiť?

    Vyhľadávače tovaru, ktoré inak môžete nájsť aj pod názvami zrovnávače/porovnávače tovaru či cien, alebo v českej verzii pod názvom "zbožáky", slúžia ako zdroj potenciálnych zákazníkov, ktorí chcú nakúpiť a nájsť informácie o produktoch na jednom mieste. Namiesto toho, aby museli prehľadávať ponuky e-shopov na internete, zadajú presný názov produktu do vyhľadávača tovaru a ten vytvorí zoznam e-shopov, ktoré ho ponúkajú, zoradených vzostupne podľa ceny produktu. Ak užívateľ ešte presne nevie, aký model konkrétne chce, môže hľadať v kategóriách produktov či spresniť svoje požiadavky a parametre (vlastnosti, ktoré produkt má mať) vo filtrovaní. Tu už záleží na jednotlivých porovnávačoch, v akých detailoch sa líšia, ale princíp, ako pracujú, ostáva rovnaký.

    Výhodou vyhľadávačov je to, že tu nie sú iba informácie o cene produktu, ale aj o cene dopravy, dostupnosti či kvalite služieb konkrétneho e-shopu, ktorý ho predáva. Potenciálny zákazník sa tak môže rozhodnúť aj podľa referencií e-shopu od ostatných nakupujúcich, hľadať podobné produkty, nájsť najbližšie miesto, kde sa dá zvolený tovar kúpiť, alebo v poradni požiadať o pomoc pri výbere. V niektorých prípadoch poskytuje vyhľadávač tovaru aj ďalšie doplnkové funkcie, čím sa môže stavať do úlohy nákupného poradcu, ako napríklad Heureka.

    Platí sa za inzerciu v porovnávačoch tovaru?

    Inzercia v niektorých vyhľadávačoch tovaru je v základnej verzii zdarma, no prevláda platená inzercia. E-shop platí porovnávaču za každý preklik užívateľa na svoje stránky. Radenie spárovaných/zaradených produktov vo vyhľadávači tovaru funguje na podobnom aukčnom systéme ako PPC reklama. O prvé pozície súťažia e-shopy, ktoré ponúknu najvyššie ceny za preklik (nastavovanie cien za prekliky sa označuje ako bidding), ale vplyv na výslednú pozíciu majú aj ďalšie veci, ako napríklad cena výrobku či jeho dostupnosť.

    Oplatí sa e-shopom inzerovať vo vyhľadávačoch tovaru?

    Áno. Porovnávače tovaru majú vysokú návštevnosť relevantných užívateľov, ktorí už zvažujú kúpu nejakého produktu, a tým pádom majú porovnávače aj vyšší konverzný pomer, než napríklad fulltextové vyhľadávanie. Pre väčšinu e-shopov tak predstavujú jeden z najväčších predajných kanálov a kľúčový zdroj návštevnosti a tržieb. Ak je inzercia správne nastavená, nestojí veľa peňazí a investícia do nej sa často vráti, lebo prinesie e-shopu viac objednávok.

    Skvelé výsledky majú vo vyhľadávačoch tovaru aj e-shopy, ktoré zďaleka nie sú najlacnejšie. Mnoho ľudí totiž hľadá predajcu so skvelým hodnotením, možnosťou osobného odberu blízko bydliska či zamestnania, alebo napríklad známy obchod s rozumnou cenou. Najnižšia cena teda nie je jediným a rozhodujúcim kritériom nákupu.

    Inzercia vo vyhľadávačoch tovaru je vhodná pre všetky e-shopy, ktoré si finančne môžu dovoliť nabiť minimálnu čiastku požadovanú na inzerciu. Kredit odporúčame nabíjať v rozumnej výške. Po jeho prečerpaní najprv pomocou Google Analytics vyhodnoťte výsledky inzercie, a až podľa nich kredit znovu nabite.

    Okrem objednávok môže inzercia na porovnávači tovaru poslúžiť e-shopu aj ako zdroj referencií a spätnej väzby od zákazníkov, reklama, či príležitosť budovať povedomie o značke.

    Často sa stretávame s otázkou, či sa vypláca aj inzercia na malých porovnávačoch tovaru. Myslíme si, že by bola škoda nevyužívať všetky porovnávače, ktoré by mohli e-shopu priniesť relevantnú návštevnosť a tržby. Ceny za preklik sú tu nízke a aj keď privedú menej ľudí, môže to priniesť e-shopu objednávky. V takom prípade sa ale neoplatí venovať správe inzercie veľa času, len ju nechajte bežať a vyhodnocujte výsledky. Odporúčame nedobíjať si veľké čiastky kreditu, lebo vzhľadom na nízke množstvo preklikov sa môže stať, že by trvalo dlho, kým by ste ho prečerpali, a dovtedy by ste s týmito peniazmi už nemohli nijako manipulovať.

    Ako môžu porovnávače tovaru pomôcť SEO e-shopu?

    Martin Čtvrtníček, SEO špecialista v BESTETO

    Martin Čtvrtníček, BESTETO SEO špecialista"E-shop získa registráciou do vyhľadávača tovaru odkaz na svoju hlavnú stránku, a čo je hlavné, aj celý rad odkazov na konkrétne podstránky produktov. Weby vyhľadávačov tovaru majú obvykle vysokú autoritu v očiach fulltextových vyhľadávačov (napríklad Google), a preto sú tieto odkazy užitočné z hľadiska budovania spätných odkazov (linkbuilding). Ďalším plusom je, že keď potenciálny zákazník vyhľadáva dotaz obsahujúci názov e-shopu, zápis o e-shope sa ukáže vysoko vo výsledkoch vyhľadávania (najmä keď inzeruje na Heureke). E-shop tak svojou inzerciou zaplní viac plochy vo výsledkoch vyhľadávania, a to na úkor jeho konkurencie."

    Ako využiť návštevnosť z vyhľadávačov tovaru pre PPC reklamu?

    Jirko Homola, PPC špecialista v BESTETO

    Jirko Homola, BESTETO PPC špecialista

    "Návštevnosť z vyhľadávačov tovaru sa dá využiť v reklamnom systéme AdWords pre cielenie na potenciálnych zákazníkov pomocou remarketingu. Jednoducho povedané to znamená, že dokážete reklamu nastaviť tak, aby sa zobrazovala práve tým návštevníkom, ktorí do vášho e-shopu už niekedy prišli z nejakého vyhľadávača tovaru. A to je výhodné, lebo sa dá predpokladať, že tento návštevník má o kúpu produktu záujem. Preto aj takto zameraná PPC reklama bude mať pravdepodobne lepšie výsledky, než keby ste cielili na niekoho iného. Potrebujete na to mať prepojený účet Google Analytics s účtom AdWords. Publikum potom vytvoríte v Google Analytics na základe podmienky. Napríklad pre zdroj heureka.sk bude podmienkou to, že zdroj obsahuje výraz heureka. Ak by ste potrebovali pomôcť, ozvite sa nám."

    Rada na záver

    Často sa stáva, že e-shopy nevyužívajú inzerciu vo vyhľadávačoch tovaru efektívne, alebo majú rozličné chyby v jej nastavení. Nestačí sa iba zaregistrovať do porovnávača a poslať mu adresu XML feedu. Na to, aby inzercia bola zisková, je potrebné ju nielen správne nastaviť, ale aj priebežne kontrolovať. Ako na to sa budeme učiť počas celého semestra.

    V ďalšej časti BESTETO univerzity, ktorá výjde o týždeň, sa budeme venovať návštevnosti jednotlivých vyhľadávačov tovaru a poradíme vám, aké si vybrať pre rôzne druhy sortimentu v e-shope.

    Chcete mať prehľad o tom, čo je v BESTETO nové? Prihláste sa na odberanie nášho newsletteru, radi vám ho pošleme.

    Pridať nový komentár