Marketing & Shoptet vol.1: naučte sa používať meracie kódy

Mnoho našich klientov prevádzkuje e-shop na Shoptete, a tak pri optimalizácii a spúšťaní kampaní opakovane riešime rovnaké problémy. Prečítajte si, ako postupovať, ak využívate Shoptet a chcete, aby váš e-shop fungoval ešte lepšie než doteraz.

Základné predpoklady úspechu

Základným predpokladom úspechu všetkých marketingových aktivít je meranie a vyhodnocovanie výsledkov a následná optimalizácia kampaní. Preto by ste mali nasadiť nasledujúce meracie kódy:

Merací kód Google Analytics

Štatistiky v Google Analytics sú základom pre vyhodnocovanie výsledkov e-shopu. Sú zdarma a obsahujú viac dát, než si bežný smrteľník dokáže predstaviť. Všetky zdroje meria rovnakým spôsobom (každému pripisuje rovnakú hodnotu) a celkové tržby v Analytics zodpovedajú tržbám eshopu. Výsledky, ktoré takto získate, najlepšie korešpondujú s realitou. Navyše, každú objednávku započíta iba raz. Preto ich využíva úplná väčšina e-shopov od najmenších, až po tie najväčšie.

Prepojenie Shoptetu s meracím kódom Google Analytics nastavíte v administrácii e-shopu po kliknutí na PREPOJENIE - Google na záložke Analytics. Musíte byť prihlásení na Google účte a potom už len z meracích kódov vyberiete ten správny.

Obr. 1: Administrácia e-shopu - nastavenie Google Analytics

Dôležité je v Analytics nastaviť správnu menu (EUR) cez Správca - Nastavenie výberu dát a zapnúť meranie tržieb cez Správca - Nastavenie elektronického obchodu.

Obr. 2: Google Analytics - nastavenie meny a merania tržieb

Ak by ste chceli vylúčit vlastné prístupy, či inak zasahovať do nastavení, odporúčam vytvoriť si druhý Výber dát a na tom pôvodnom si ponechať pôvodné, nefiltrované a nezmenené dáta.

Obr. 3: Google Analytics - nový výber dát

Meranie konverzií v Google Adwords

Google Adwords je najvýkonnejším PPC systémom. Pre správu kampaní a ich úpravu je dôležité mať informácie o objednávkach a ich výške nie len v Analytics, ale aj priamo v Adwords pri kampaniach, zostavách, kľúčových slovách či produktových skupinách.

Konverzie môžete do Adwords dostať pomocou konverzného kódu, ktorý nájdete v Adwords. V prípade, že chcete vidieť rovnaké výsledky ako v Analytics, odporúčam brať konverzie z Google Analytics.

Objednávky z Analytics (vrátane tržieb) dostanete do Adwords tak, že najskôr prepojíte Adwords účet s Analytics cez Nastavenia (ozubené koliesko v pravom hornom rohu) - Prepojené účty - Google Analytics a výber správneho účtu. Na ďalšej stránke zvolíte Importovať metriky webu. Musíte spĺňať dve podmienky:

  • na účte, cez ktorý ste prihlásení do Adwords, mať prístup aj do Analytics vášho e-shopu,
  • mať dostatočné oprávnenia pre vykonanie zmien.

Obr. 4 A: Google Adwords - prepojenie s Analytics - časť 1.

Obr. 4 B: Google Adwords - prepojenie s Analytics - časť 2.

Po prepojení účtov je potrebné naimportovať konverzie z Analytics do Adwords. Vyberte v menu Nástroje - Počet konverzií a kliknite na tlačidlo + KONVERZIE.

Obr. 5: Google Adwords - pridanie merania konverzií

Ako zdroj konverzií vyberte Web a vyplňte požadované údaje. Názov môže byť napr. Objednávka. Vyberte z ponuky možnosť Hodnota tejto konverznej akcie je spravovaná v Analytics a zaškrtnite Použiť menu zadanú spolu s hodnotou v Analytics. Ostatné nastavenia by mali ostať nastavené takto: Počítanie - Každá konverzia, Okno konverzie - 30 d, Kategórie - Nákup/predaj, Zahrnúť do stĺpca Konverzie - Áno, Atribučný model - Použiť model Posledné kliknutie.

Obr. 6: Google Adwords - nastavenie započítavania konverzií z Analytics

Od tejto chvíle sa budú prenášať informácie o objednávkach a ich hodnote do Adwords. Čím skôr správne nastavíte meranie konverzií, tým rýchlejšie nazbierate dostatok dát pre optimalizáciu kampaní.

Meranie konverzií v Heureke

Nasadenie meracieho kódu Heureky vám umožní sledovať v jej administrácii výsledky po kategóriach, a dokonca po jednotlivých produktoch. Ďalej je to nevyhnutné pre biddingové nástroje, pomocou ktorých sa automaticky či poloautomaticky nastavujú ceny za preklik pre zlepšenie výsledkov u konkurenčných produktov.

Na stránku Prepojenie - Heureka potrebujete vložiť Konverzný kľúč, ktorý nájdete v administrácii Heureky po kliknutí na odkaz Meranie konverzií v ľavom stĺpci ako Verejný kľúč pre kód merania konverzií. Ak máte na Heureke viac e-shopov, dajte si pozor, aby ste použili kľúč pre meranie konverzií z toho správneho.

Obr. 14: Heureka.cz - verejný kľúč pre meranie konverzií

Rovno na tejto stránke o trochu nižšie, môžete zaškrtnúť Generovať XML reporty. Časom sa vám to určite zíde.

Obr. 15: E-shop - meranie konverzií na Heureke

Overené zákazníkmi Heureky

Ak chcete na Heureke získavať hodnotenia zákazníkov a časom sa pochváliť certifikátom Overené zákazníkmi, musíte si v administrácii Heureky túto službu aktivovať po kliknutí na odkaz Overené zákazníkmi v ľavom stĺpci. Nielen že tak získate cennú spätnú väzbu, ale s týmto certifikátom budete môcť pomocou biddingu (nastavenie vyšších cien za preklik) usilovať o lepšie pozície v porovnaní obchodov alebo sa zúčastniť Dňa dopravy zdarma.

V administrácii vášho e-shopu treba na stránke Prepojenie - Heureka vyplniť do kolónky Váš unikátny Heureka.cz/Heureka.sk kľúč. Ten nájdete v administrácii Heureky na stránkach Overené zákazníkmi pod názvom Tajný kľúč pre obchod XXX (namiesto XXX je názov e-shopu).

Obr. 16: Heureka.cz - tajný kľúč pre Overené zákazníkmi

Obr. 17: E-shop - Overené zákazníkmi z Heureky

HTTPS protokol

Pre spustenie produktovej kampane v Adwords (ktorá väčšine e-shopov prináša najviac objednávok) je nevyhnutné prevádzkovať e-shop na zabezpečenom protokole HTTPS. Aktivácia HTTPS je v Shoptete zdarma a mali by ste ju ľahko zvládnuť pár kliknutiami vďaka nápovede Shoptetu.

Overenie vlastníctva domény v Google Search Console

A ešte raz a naposledy: Google. Pomocou Search Console môžete Googlu odovzdať adresu vašej sitemapy, teda prehľad všetkých vašich stránok, ktoré chcete dostať do výsledkov vyhľadávania na Google. Navyše vás v tomto nástroji bude Google informovať o najrôznejších problémoch spojených s vaším e-shopom. Napríklad o prístupoch na neexistujúce stránky alebo o duplicitných, či chybne vyplnených, titulkoch a popisoch (meta descriptions).

Na stránke Prepojenie - Google kliknite na záložku Search Console a nahrajte HTML súbor pre overenie, ktorý ste si v Search Console vygenerovali. V prípade, že máte Search Console na rovnaký účet ako Analytics, môžete pre overenie použiť aj Analytics ako alternatívnu metódu.

Zvládli ste nastavenia? Gratulujem vám!

Keď ste úspešne zvládli nastavenia všetkých meracích kódov a ďalších nevyhnutností, môžeme sa spoločne pozrieť na to, ako spustiť reklamné kampane, urobiť optimalizáciu pre vyhľadávače (obľúbené SEO), alebo ako začať s rozposielaním newsletterov. Poradím vám, na čo si dať pozor. Ale to všetko až v ďalšom článku s názvom Marketing & Shoptet vol.2 - reklamné kampane a podpora predaja.

Pridať nový komentár