8 chýb v nákupnom procese e-shopu a ako ich opraviť

Napadlo vás niekedy, že zákazníka od nákupu na svojom e-shope odrádzate? Napríklad aj tým, že máte nefunkčné obrázky produktov?

Je ťažké myslieť popri vedení e-shopu na všetky detaily okolo a ustrážiť, aby sa niekam neukryla drobná chyba, ktorá môže spôsobiť mnoho zbytočných ťažkostí. Prevedieme vás tými najčastejšími chybami a poradíme, ako ich vyriešiť.

1. Zákazník nemôže nakúpiť

E-shop obsahuje technické chyby, ktoré bránia v pridaní tovaru do košíku alebo spôsobujú problémy pri priechode objednávkovým procesom: objavujú sa chybové stránky, server sa preťaží a zákazník nie je schopný nákup dokončiť.

Čo s tým?

  • Otestujte e-shop ešte pred jeho spustením.
  • Zvýšte kapacitu serveru alebo hostingu, aby vydržal záťaž, keď je návštevnosť najväčšia.
  • Sledujte výskyt stránok s kódom 404 (stránka nenájdená). S tým pomôže Google Analytics. Pri problémoch s hostingom či serverom je dobré monitorovať, či je e-shop online. Na to sa dá použiť napríklad služba Uptime Robot, ktorá pri výpadku pošle upozornenie mailom.

2. Chyby vo formulári

Vlastné e-shopové riešenia majú často muchy vo formulároch. Napríklad neupozornia zákazníka na to, že do kolóniek „PSČ“ a „Telefónne číslo“ nepatria písmená. To potom vedie k tomu, že:

  • Objednávka sa odošle s neplatnými údajmi a nastanú problémy pri doručovaní.
  • Pri prechode na ďalší krok objednávky sa načíta rovnaká stránka s formulárom. Samozrejme ale bez upozornenia, že je niečo zle.
  • Stránka s formulárom sa znovu načíta a navyše sa smažú všetky políčka, ktoré ste predtým už vyplnili.

Čo s tým?

Stačí, aby kolónky s nesprávnymi údajmi zároveň dokázali zobraziť, kde je chyba a ako ju má zákazník opraviť.

3. Nefunkčné zľavové kódy

Máločo dokáže zákazníka nahnevať viac, než neplatný zľavový kód. Vyberie si tovar, prejde do košíka a čo sa nestane: zľavový kód nefunguje.

Zdroj obrázku: www.giphy.com

Čo s tým?

  • Pokiaľ zľavové kódy používate a nestojíte o nahnevaných zákazníkov, skontrolujte si, kde všade na nich odkazujete a či sú stále platné.

4. Nákup cez mobil

Zákazníci stále častejšie nakupujú cez mobily. Mnoho e-shopov na to ale stále nie je pripravených.

  • Prvky na webe sa zle zobrazujú alebo sa prekrývajú.
  • Stratia sa popisy.
  • Navigácia, ktorá ukazuje stav priechodu košíkom, zaberá veľký priestor v hornej časti stránky a zákazník musí neustále scrollovať.

Čo s tým?

  • Skúste si cvične prejsť nákup na vašom e-shope z mobilu.
  • Nechajte nakúpiť osoby, ktoré nepoznajú e-shop a sledujte, kde majú problém či nejasnosti.
  • Urobte užívateľské testovanie.
  • Dohodnite sa na doladení s UX špecialistom.

5. Nemáte HTTPS

Veľa e-shopov nemá HTTPS. Pritom každý z nich spracuváva citlivé údaje užívateľov počas objednávkového procesu. Ak sa návštevník webu pripája z verejne dostupných wifi, tretie osoby môžu sledovať, čo presne robí (aký tovar si pozerá, aké údaje zadáva). Keď máte administráciu e-shopu na nezabezpečenom protokole a využívate verejné wifi, aj vás môže sledovať tretia osoba.

Čo s tým?

  • Prejdite na HTTPS.

6. Zobrazuje sa nesprávna mena

E-shopy, ktoré fungujú na českom aj slovenskom trhu, si občas pletú meny. Stáva sa, že českým užívateľom predkladajú ceny v eurách a slovenským v korunách.

Čo s tým?

  • Vždy je potrebné zistiť, ako má e-shop vyriešené zobrazovanie rôznych mien rôznym užívateľom. Môže to býť ošetrené parametrom v URL adrese.
  • Ďalej treba dať pozor na to, aby bol správny parameter pri propagovaných adresách v XML feedoch, inzerátoch apod.

7. Nefungujúce obrázky pri produktoch

Obrázky pri jednotlivých produktoch sa vám občas nezobrazujú. Pre vás možno maličkosť, pre zákazníka zásadný problém. E-shop zrazu nepôsobí funkčne ani dôveryhodne a návštevník z webu odchádza.

Čo s tým?

Nefunkčné obrázky pri produktoch vám nájdu nástroje Screaming Frog, Xenu alebo Marketing Miner. Vy ich potom môžete opraviť.

8. Komunikácia o stave transakcie

Niektoré e-shopy na zákazníka zabudnú vo chvíli, keď dokončí objednávku. A to rozhodne nie je správne. Zákazník by mal vždy vedieť, čo sa deje a čo bude nasledovať.

Čo s tým?

1. Vo chvíli, kedy zákazník objednávku dokončí, informujte ho o úspešnom prijatí objednávky a termíne, kedy bude vybavená.
2. Po expedícii a odoslaní objednávky dajte zákazníkovi vedieť, kto ju dopraví a kedy môže objednávku očakávať.
3. Keď sa niečo pokazí, nehrajte sa na mŕtveho chrobáka. Ak sa napríklad zmení termín doručenia objednávky, ozvite sa. Zákazník by mal vždy vedieť, čo sa stalo.

Uvítali by ste odporúčania ohľadom zlepšenia nákupného procesu vo vašom e-shope? Ozvite sa nám, radi vám pomôžeme.

Chceli by ste byť v obraze a nezmeškať žiadnu našu dôležitú novinku? Prihláste sa na odber Besteto newsletteru a my vás budeme radi informovať.

Pridať nový komentár