Zoznámte sa s formátmi príspevkov, ktoré váš Facebook posunú na vyššiu úroveň

Zmena je občas potrebná a platí to aj pre vašu stenu na Facebooku. Pri príprave tohto článku sme sa naozaj zapotili, aby sme u niektorých formátov vôbec dokázali nájsť príklad na firemných účtoch. To len potvrdzuje, že máte šancu odlíšiť sa od konkurencie vďaka iným typom príspevku. Bola by škoda váš profil zásobovať len fotkami. Ak sa nebojíte testovať a experimentovať, je dnešný článok písaný priamo pre vás.

Na konci článku sú zaradené formáty vyžadujúce k vytvoreniu ďalšie aplikácie alebo techniku. Uvádzame ich skôr pre zaujímavosť. Začneme však zľahka — u príspevkov, ktoré pravdepodobne poznáte a používate.

Textový príspevok

Facebook preferuje používanie najnovších možností a vychytávok, ale preto nemusíte navždy zavrhnúť staršie riešenia. Ak zvládnete napísať text, ktorý v čitateľovi vzbudí emócie a bude ho chcieť okomentovať, nebojte sa ho raz za čas zaradiť do vašich príspevkov. Ako pekný príklad uvádzame príspevok obsahujúci citát, ktorým sa podarilo zapojiť fanúšikov. S textami dobre pracuje na svojom profile tiež Lihovar Žufánek — informuje tak o nečakaných udalostiach napr. o dočasnom vypredaní skladových zásob alebo o stave dodáviek okolo Vianoc.

Foto post

Jeden z najrozšírenejších typov príspevku, s ktorým sa dá stretnúť. Asi nie je potrebné ho ďalej nejako komentovať — určite každý z vás príspevok s fotografiou niekedy vytvoril. Snáď len jedna rada: pokiaľ k fotke plánujete do príspevku pridať odkazy na rôzne kategórie produktov a odkaz je príliš dlhý, využite skracovače (napr. bit.ly).

Pekné a kvalitné fotky produktov začínajú byť samozrejmosťou, však nešliapnete vedľa ani s autentickými fotkami od vašich spokojných zákazníkov.

Foto album

Fotoalbum ako taký sa nedá propagovať, ale príspevok vo fotoalbume sa už dá. Odporúčame fotky z akcí nedávať priamo do udalosti, lepšou variantou je vytvoriť album na stránke a to potom zdieľať na stránku udalosti. Výhodou je, že pri zaraďovaní fotiek do albumu, účastníkom vyskočí upozornenie, že ste do albumu niečo pridali. Nezabudnite ku každej fotke pripojiť popisok, označiť miesto, stránky alebo ľudí (pozor na GDPR: /).

360° foto

Vytvorenie nie je vôbec zložité — stačí nahrať panoramatický záber, ktorý bude širší ako 100 stupňov. Do príspevku je povolené vložiť iba jeden obrázok. Natáčaním telefónu alebo ťahaním myšou sa rozhliadate. Skvele sa hodí pre vytvorenie súťažného príspevku. 

Link post

Zdieľanie odkazov v príspevku patrí medzi najčastejšie používané. Upravovanie (nadpis, náhľadový obrázok atď.) Nie je úplne jednoduché — kvôli predošlému zneužitiu k šíreniu fake news Facebook obmedzuje možnosť editácie. Po nahratí náhľadu link samotný vymažte, pretože je už zbytočné mať ho v príspevku. Pri link poste sa obrázok nikdy neuloží do fotoalbumu. Využitie je zrejmé — odviesť fanúšikov na webovú stránku.

Udalosť

Keď si už dáte tú prácu a usporiadate skvelú akciu, pozvite na ňu vybraných ľudí alebo vytvorte verejnú udalosť na Facebooku. Výhodou sú vyskakujúce upozornenia pri akejkoľvek aktivite v danej udalosti tým, čo majú záujem alebo sa zúčastnia.

Carousel (Multi Products Ad)

Výborne sa hodí pre predstavenie produktov. Nahráte fotky (musia byť vo štvorcovom formáte) a priradíte im cieľovú URL adresu. Z každého štvorca môže viesť odkaz na inú stránku. Fotky používatelia posúvajú šípkou doprava. Do Carousel môžete nahrať aj videa. Limit je 10 kociek.

TIP: Ak ste ochotní viac sa s Carousel vyhrať, môžete jednu fotku / video / nápis rozsekať na časti a vytvoriť tak vlastne príbeh na pokračovanie. Príklady Carousel s rôznym účelom si môžete prezrieť tu.

Anketa

Ľudia majú radi, keď majú možnosť o niečom rozhodovať a vám sa tým podarí zvýšiť mieru zapojenia. Spýtajte sa svojich fanúšikov, ktorú novú príchuť máte uviesť na trh. Nie je povolené hlasovať cez emotion ikony (aj keď to kopa profilov stále v príspevkoch používa). Anketa povoľuje výber len z 2 možností a musíte k nim pripojiť obrázok alebo GIF.

Video

Video je najobľúbenejším typom obsahu, to už nejakú dobu platí. Problém je v tom, či ho točiť na výšku alebo na šírku. Videá na výšku nevyzerajú pekne pri zobrazení na PC, ale na mobile je to presne naopak. Preto je dobré poznať svoju komunitu a zistiť si, na ktorých zariadeniach si váš video obsah prehrávajú. Nároky na kvalitu nie sú vysoké. Vystačíte si s natáčaním na mobil, ale zase by to nemal byť úplný prepadák. Určite sami spoznáte, či by vám osobne video stálo za prehratie alebo nie. Facebook nemá rád videá zdieľané z YouTube, radšej ich nahrávajte napriamo. Jedine tak pôjdu prehrať priamo vo vnútri Facebooku.

Živé vysielanie

Všetkým fanúšikom príde upozornenie o začatí živého vysielania. Záznam je možné uložiť a príspevok, ktorý obsahuje živé vysielanie, môžete propagovať. Môžete ho takisto využiť pre získanie feedbacku (cez správy). Pozor na autorské práva. U piesní známych interpretov Facebook spozná, že pre daný obsah vlastné práva nahrávaciu spoločnosť. Nahrávanie z koncertu budete musieť vymazať.

Zaujal vás live stream a radi by ste sa dozvedeli viac o možnostiach využitia v praxi? Newsfeed.cz na túto tému publikoval zaujímavý článok.

Prezentácia z fotiek

Pre prestavenie tímu zamestnancov alebo noviniek v sortimente je tu možnosť vytvorenia prezentácie. Fotky v štvorcovom formáte poskladáte za seba, nastavíte čas prezentácie jedného štvorca a potom pridáte hudbu. Výsledný príspevok vyzerá ako video.

GIF

GIFy sú stále populárne a raz za čas sa pre spestrenie hodia, napríklad keď vám bude chýbať inšpirácia na písanie dlhších textov. Na firemné stránky nemožno GIF pridať priamo z knižnice, ako je tomu pri súkromnom účte. Nevešajte hlavu, môžete si gif uložiť do počítača a potom ho do príspevku jednoducho pridáte cez voľbu Fotka alebo video. V publikovanom príspevku sa GIF zobrazí, ako má.

360° video

Užívateľ má možnosť sa pozerať kam sám chce namiesto toho, aby sa pozeral kam ho vedieme my. S touto možnosťou sa vyhrala IKEA. Úplne iný rozmer využitie tohto formátu dávajú videá od National Geographic, kedy si môžete napríklad zaplávať so žralokmi a pozerať sa pritom okolo seba. Pre zhotovenie týchto videí je potreba mať špeciálnu 360° kameru.

Press & Hold post

Tento typ príspevku funguje iba na telefóne. Pri priložení prsta na obrazovku sa stane kúzlo — môže to byť napríklad rozmrazenie namrznutej fľaše vodky, rozsvietenie svetiel auta a pod. Na jeho výrobu potrebujete aplikáciu intoLive. Vo verzii zadarmo môžete upraviť video s maximálnou dĺžkou 5 sekúnd. Pri nahratí aktivujte Live ikonu, ktorá je zaškrtnutá. Aby užívatelia pochopili, čo sa po nich vlastne chce, popíšte im postup v príspevku.

Ak by ste radi videli viac príkladov, ovorte si (na mobile!) FB stránku Press and Hold.

Instant Experience (predtým Canvas) 

Tu už je potrebné trochu plánovať a možno si aj prizvať výpomoc. Ale výsledok potom bude stáť za to — vznikne vlastne mikro web. Popísať výsledok je pomerne zložité a bude lepšie, keď sa pozriete, ako môže príspevok typu Instant Experience vyzerať na videu. Príspevok je možné zobraziť iba na telefóne.

Ak by ste radi videli viac príkladov, ovorte si (na mobile!) FB skupinu Canvas examples.

3D post

Možnosť nahrať 3D fotku zatiaľ nie je dostupná všetkým a musíte mať telefón, ktorý má foťák s dvoma objektívmi (malo by fungovať na nových modeloch iPhone). 3D post zahŕňa okrem priestorovej fotografie aj 3D model, ktorým môžete natáčať, ale je náročný na zhotovenie. Ak vás 3D príspevok zaujal, môžete si prečítať na Newsfeed.cz článok.

Šup s tým na stenu

K vytvoreniu všetkých popísaných formátov si vystačíte s tlačidlom Vytvoriť príspevok v Business Managerovi. Ďalšou možnosťou, ako tvoriť príspevky, sú rôzne karty. Karty sú ďalšie užitočné rozšírenie obsahu na vašom firemnom profile. O nich si ale povieme inokedy, v ďalšom článku.

Celkom sme sa rozpísali, takže vám tlieskame, ak ste sa dočítali až sem :) Snáď sme nič nevynechali a tento súhrn pre vás bude užitočný. Vždy je dôležité si uvedomiť, čo od príspevku očakávate a potom sa zamyslite, ktorý formát by vám mohol pomôcť najviac.

Budeme radi, ak nám napíšete, aký formát príspevku ste vyskúšali na vašom profile. Tiež nám dajte vedieť, či by ste chceli viac článkov o Facebooku a možnostiach, ktoré ponúka.

Prajeme všetkým príjemný zvyšok prázdnin!

za BESTETO

Marie Krčková
Marie Krčková
29. 08. 2019
Maruška vytvářela pro BESTETO články a posty jako Content specialista. Nedávno ale posílila sestavu PPC týmu a svými texty láká k utrácení zákazníky v online světě. Nikdy ji neuvidíte zamračenou a bez jejího psa Morrise. 

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.